Посада асистента вчителя в
українському законодавстві
Посада асистента
вчителя в українському законодавстві: основні функції, завдання, необхідні
компетентності
Постанова Кабінету
міністрів України від 15.08.2011 №872 «Про затвердження Порядку організації
інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» зазначає, що «особистісно
орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу забезпечує асистент
вчителя, який бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних
планів та програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних
особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими потребами».
З ініціативи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Міністерством
соціальної політики доповнено Класифікатор професій
посадою асистента вчителя інклюзивного навчання (наказ Держспоживстандарту від
28.07.2010 №327). Посаду асистента вчителя передбачено Типовими
штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими
наказом Міністерства освіти і науки від 06.12. 2010р. №1205.
Лист Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту №1/9-675 від 25.09.12 року «Щодо посадових
обов`язків асистента вчителя» зазначає орієнтовні кваліфікаційні характеристики
асистента вчителя в класі з інклюзивним навчанням, які розроблені у зв`язку з
введенням зазначеної посади до типових штатних нормативів загальноосвітніх
навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від
06.12.2010р. за №1308/8603. Так, в описі посадових обов`язків асистента вчителя
зазначено, що асистент вчителя забезпечує соціально-педагогічний супровід
дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує
навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми
їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до
різних видів навчальної діяльності; у складі групи фахівців бере участь у
розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує
навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами.
Відповідно до цього
листа асистент вчителя здійснює наступні функції:
· Організаційну:
допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним
навчанням; надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації
робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її
індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб; допомагає
концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня;
співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими
освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми
розвитку. Асистент вчителя забезпечує разом з іншими працівниками здорові та
безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну
документацію.
· Навчально–розвивальну:
асистент вчителя, співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги,
спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює
соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає
про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку
дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного
стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та
розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій,
технічній, художній творчості. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку
оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому.
· Діагностичну:
разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку дітей
з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учнів; оцінює
виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку
розвитку учня.
· Прогностичну:
на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у
розробленні індивідуальної програми розвитку.
· Консультативну:
постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу;
інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня. Дотримується
педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від
будь-яких форм фізичного або психічного насильства. Постійно підвищує свій
професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.
Компетентності
асистента вчителя: що повинен знати і вміти асистент вчителя
Відповідно до листа
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту №1/9-675 від 25.09.12 року «Щодо
посадових обов`язків асистента вчителя» зазначено необхідні компетентності
асистента вчителя, зокрема асистент вчителя повинен знати:
§
основи
законодавства України про освіту, соціальний захист;
§
міжнародні
документи про права людини й дитини;
§
державні
стандарти освіти;
§
нормативні
документи з питань навчання та виховання;
§
сучасні
досягнення науки і практики у галузі педагогіки;
§
психолого-педагогічні
дисципліни;
§
особливості
розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного віку;
§
ефективні
методи, форми та прийоми роботи з дітьми, використовуючи індивідуальний та
диференційований підхід;
§
рівні
адаптації навчального та фізичного навантаження;
§
методи
використання сучасних технічних засобів та обладнання;
§
основи
роботи з громадськістю та сім`єю;
§
етичні
норми і правила організації навчання та виховання дітей;
§
норми
та правила ведення педагогічної документації.
§
Також
зазначено, що асистент вчителя повинен вміти:
§
застосовувати
професійні знання в практичній діяльності;
§
здійснювати
педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах
інклюзивного навчання;
§
разом з
іншими фахівцями складати індивідуальну програму розвитку дитини;
§
вести
спостереження та аналізувати динаміку розвитку учня;
§
налагоджувати
міжособистісні стосунки між всіма суб`єктами навчально-виховної діяльності;
§
займатись
посередницькою діяльністю у сфері виховання та соціальної допомоги.
Асистент вчителя повинен мати комунікативні та
організаційні здібності, здатність співчувати, співпереживати; ціннісні
орієнтації, спрямовані на розвиток людини як особистості та найвищої цінності
суспільства, на творчу педагогічну діяльність, навички вирішення конфліктних
ситуацій.
Комментариев нет:
Отправить комментарий